• 3 způsoby, jak zmírnit strach ze zubaře

    Pokud jste někdy nervózní nebo se dokonce bojíte, když přemýšlíte o návštěvě u zubního lékaře, nejste sami. Možná máte strach, že by vám návštěva mohla nějakým způsobem ublížit, nebo jste v zubní ordinaci už nějakou chvíli nebyli a děsíte se, co zubní lékař u Vás objeví?

    Ať už je váš důvod jakýkoli, ten správný zubní tým (lékař a sestra) zajistí, že o vaše zubní zdraví a psychickou pohodu bude postaráno. Čím déle návštěvu zubního lékaře odkládáte, tím vyšší je riziko vzniku problémů se zuby, které pak mohou budoucí návštěvy zubaře zkomplikovat. Ve skutečnosti, pravidelné návštěvy zubního lékaře mohou celý proces – od klasických prohlídek až po ošetřování zubů – zjednodušit na mnoha úrovních.

    Vyzkoušejte naše 3 rady, které Vám mohou pomoci zvládnout strach ze zubaře.

    1. Mluvte

    Každý, kdo má strach, ví, že sdílení vašich pocitů a obav může velice pomoci. Pokud jste napjatí nebo úzkostní, uvolněte se a pohovořte o tom se zubním lékařem. Váš zubní lékař je pak schopen lépe s vámi pracovat, pokud zná vaše pocity, obavy a potřeby.

    Nebojte se svému lékaři říci o vaší úzkosti. Sdílejte jakékoli špatné zkušenosti, které jste v minulosti zažili, a požádejte o návrh strategie, jakým způsobem by šel strach z ošetření zmírnit.

    Nebojte se klást otázky. Většinou hlubší informace o tom, jakým způsobem ošetření bude probíhat, zmírňuje obavy z neznáma.

    Dohodněte se s Vaším lékařem také na signálu. Pokud potřebujete udělat přestávku během ošetření, informujte svého zubaře pozvednutím ruky.

    Pokud pociťujete bolest i po podání znecitlivující injekce, informujte svého zubaře. Někteří pacienti se stydí za svoji toleranci k bolesti nebo nechtějí během ošetření zubního lékaře přerušit. Než začnete, promluvte si se svým zubním lékařem o případné bolesti, aby věděl, jak s vámi komunikovat a aby byl zákrok pro Vás co nejpohodlnější.

    2. Zaměstnejte mysl 

    Přestat myslet během ošetření na to, jak Vaše tělo zaplavuje vlna úzkosti a strachu z bolesti, je někdy velice obtížné. Existují však některé věci, které mohou pomoci Vaše myšlenky rozptýlit.

    Např. používejte sluchátka. Pokud vás zvuk vrtačky obtěžuje, přineste si sluchátka, abyste mohli poslouchat svou oblíbenou hudbu nebo zvukovou knihu. Některé zubní ordinace jsou vybaveny i video brýlemi, takže během ošetření můžete sledovat Váš oblíbený film nebo pro zvídavé lze promítat i průběh ošetření.

    Představujte si své šťastné místo a sami sebe na relaxačním pobytu na pláži nebo zahradě. 

    Dále např. zaměstnejte své ruce antistresovým míčkem.

    3. Dýchejte

    Relaxace začíná v mysli. Vyzkoušejte např. hluboká dechová cvičení, která pomohou uvolnit napětí ve svalech celého těla.

    Počítejte dobu nádechu a výdechu. Nadechněte se pomalu a poté vydechněte stejnou rychlostí. Udělejte to minimálně pětkrát, když např. čekáte v čekárně nebo během přestávek, když sedíte v zubařském křesle.

    Zaměřte se na každý sval na těle. Soustřeďte se na jejich uvolnění, na každou část těla zvlášť. Začněte od hlavy a propracujte se až k nohám. Můžete se například soustředit nejpvre na uvolnění napětí na čele, nosu, poté na tvářích, krku, a pokračovat dále až po zbytek těla.

Vložit komentář

Cancel reply